Comunicat conjunt de la Joventut Nacionalista de Catalunya i Euzko Gaztedi - EGI enfront la COVID-19

Hem reflexionat sobre les mesures preses pel govern espanyol enfront la crisi de la Covid-19 amb els companys d'Euzko Gaztedi-EGI i hem elaborat un comunicat conjunt

dissabte 2 de maig de 2020

Imatge de capçalera

Davant la situació sanitària, social i política generada per la COVID-19, els i les joves de la Joventut Nacionalista de Catalunya i Euzko Gaztedi – EGI, com a membres de les dues principals organitzacions polítiques juvenils als nostres respectius territoris volem manifestar el següent:

1. Ens solidaritzem amb totes les famílies de les víctimes de la COVID-19 i amb totes les persones que estan lluitant contra la malaltia. També agraïm la feina de totes els treballadors sanitaris i l’esforç de Servei Català de la Salut, Osakidetza, Osasunbidea i Santé Publique France, tot un exemple de civisme, patriotisme i solidaritat.

2. Denunciem la imposició i la unilateralitat del Govern espanyol, així com la politització electoralista i interessada sota discursos demagògics exaltant la unitat nacional.

3. Condemnem la utilització de l’exèrcit, que s’ha extralimitat en les seves funcions i ha ofert un espectacle vergonyós amb l’exaltació exacerbada del nacionalisme espanyol. Per això exigim la seva retirada immediata d’ambdues nacions.

4. Rebutgem les intromissions competencials via decret sota l’excusa de la COVID-19. L’acció del govern del PSOE i Podemos s’allunya molt de les suposades reivindicacions federalistes i a favor de la plurinacionalitat. Les seves receptes centralitzadores coincideixen amb les del PP, Ciudadanos i VOX.

5. Denunciem la gestió ineficient de la crisi per part de l’Estat espanyol, la descoordinació, improvisació, retards en l’arribada de material sanitari, falta d’informació sobre les residències de persones dependents i, especialment, la decisió errònia de no aïllar Madrid com a focus principal del brot a Espanya.

6. Denunciem l’intent constant de reforçar les fronteres estatals. Ens parlen d’un virus sense fronteres i ens divideixen encara més dels nostres germans de la Catalunya Nord i Iparralde. No és de calaix que Irun i Hendaia, Figueres i Perpinyà apliquin mesures totalment diferents.

7. Posem de relleu la falta de planificació per fer front a la crisis a mitjà i llarg termini. El paquet de mesures econòmiques per afrontar la crisi econòmica derivada de la crisi sanitària s’ha fet de forma improvisada, cosa que ha deixat sense cobertura a milers de treballadors i empreses i ha deixat desprotegits a col·lectius d’autònoms. Ens preocupa especialment el greuge afegit pels joves, com a col·lectiu summament vulnerable en la crisi actual.

8. Reivindiquem la sobirania de les nacions catalana i basca, no per identitat, sinó també perquè ara és necessari tenir la capacitat d’afrontar els reptes globals com la pandèmia actual mitjançant institucions eficients i properes a la ciutadania. És urgent una millor col·laboració entre nacions europees, com Catalunya i Euzkadi, i també en el marc d’institucions multilaterals com la Unió Europea, en base a criteris d’eficiència i legitimitat.

9. Rebutgem l’ús de les províncies com a base del pla de desconfinament, que només il·lustra un cop més la deriva centralista i de menyspreu de nacions històriques com Catalunya i Euzkadi, demostrant la voluntat del govern espanyol de no retornar les competències en sanitat i seguretat segrestades. És una falta de respecte també vers els drets històrics dels territoris forals, així com a les seves institucions d’autogovern, tractar-les com a òrgans de descentralització administrativa propis d’un Estat unitari.

10. Insistim en la prioritat de superar la pandèmia, per sobre de qualsevol altra qüestió que suposi les diferències ideològiques i en la manera de fer política.

Visca Catalunya lliure! Gora Euzkadi askatuta!

Publicat a: Comunicat

Cercar continguts